Futás utáni belső térdfájdalom


A "futótérd szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség.

Térdfájás fajtái

De vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért? Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat! Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak futás utáni belső térdfájdalom szabadidő sportok.

A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a sporttal töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is. Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat futás utáni belső térdfájdalom sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki.

Ez annyit jelent, hogy a futás utáni belső térdfájdalom, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró húzódás, rándulás, vagy más mechanikai inger éri.

futás utáni belső térdfájdalom d-vitaminhiány és ízületi fájdalmak

Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy károsodhatnak, mintha egy nagyobb sérülés érné őket. A sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki. Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek.

Frányó Eszter

Mi okozza a térd fájdalmát? Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben jelentkező fájdalom a vezető tünet.

Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg. Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül és az erőt a térdkalácson át közvetíti a lábszárra. Ez oldalanként körülbelül feszülést-elernyedést jelent. Ha ehhez a nagy terheléshez nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk.

futás utáni belső térdfájdalom könyökfájás a kar meghosszabbításakor

A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén áttekintés a vállízület artrózisának kezelésére alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást. Hallott már az ITB szindrómáról?

a csípőízület fáj, amikor ül furcsa térdfájdalom

Most fog! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén futás utáni belső térdfájdalom ITB szindrómának - ismeri. A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben átugrik, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben.

Futótérd – mit tehetünk, ha fáj a térdünk a futástól?

Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet. A súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést! A helyzeten tovább ront, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a hosszabb távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel futás utáni belső térdfájdalom térdízületre még nagyobb terhelést rónak.

A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart. A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, vagy aszfalton való futás.

Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat? Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés.

  • Veleszületett kötőszöveti betegségek
  • Amikor a barátaim megtudták, sorra figyelmeztettek, hogy ha nem hagyom abba, tönkreteszem a térdízületeim.
  • 4 ok amitől fájhat a térded futás után

Fusson puhább talajon! A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet.

Nem, a futás nem teszi tönkre a térded!

Fokozatosan növeljük a távot! Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról.

ízületi betegség kezelést okoz hainan-sziget együttes kezelése

A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk! A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb korban kezdjük a sportolást. Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz. Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően.

Testsúlyunknak megfelelő sportágat válasszunk!

4 ok, amitől bizony fájhat a térded futás után

Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk! Mindig melegítsünk be futás előtt! Mindig fordítsunk megfelelő figyelmet a bemelegítésre, az izmok sportra való előkészítésének!

  1. A csuklószalagok gyulladásának kezelése
  2. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos.
  3. Izületi folyadékgyülem kezelése
  4. Térdszalagsérülés miatti térdfájás Az ínszalag egy rövid, kemény rostokból álló szövetszalag, amelyet legnagyobb részben hosszú, szálas kollagénmolekulák alkotnak.
  5. Futás utáni térdfájdalom? 7 bevált módszer - Gerinces:blog, a hátoldal

Az edzések után is fontos, hogy még percet mozogjunk, lassan hagyjuk kihűlni az izmokat! Ilyenkor sokat segít a regeneráció gyorsításában a stretching, az izmok passzív nyújtása. Vegyük komolyan testünk jelzéseit! Sportolás közben figyeljünk a testünk jelzéseire! Ezek jelentkezése esetén semmiképpen se erőltessük tovább a sportolást! Ilyenkor sokan megnyugszanak, úgy gondolják, csak egy átmeneti kis fájdalom volt és ismét futnak, sőt ugyanazt a hosszabb távot választják.

Ne tegyük! Ilyenkor kezdjünk lazábban, kisebb távokkal, figyelve a fájdalom ismételt kialakulására.

2. Ugrótérd (Patelláris tendinitis)

Amennyiben ismét kialakul, úgy hosszabb kihagyást kell alkalmaznunk! Pihentessük térdeinket!

mély krém ízületi fájdalmak kezelésére

Ha már kialakult a baj, néhány hétre hagyjuk abba a futást. Sokszor segíthet más, futással nem járó sportokra való átnyergelés. Ilyen lehet például egy laza kerékpározás, úszás.

Miért szúr be az oldalam futás közben??

A stretching szintén sokat segíthet a panaszok csökkentésében. Ennek megfelelő megtanulásában és szakszerű kivitelezésében segíthetnek gyógytornászaink. Mutassuk meg a térdünket szakorvosnak! Ha a panaszok mindezek ellenére is visszatérnek, akkor érdemes szakemberhez fordulni és orvosi tanácsot, kezelést igénybe venni!